Home » 2015 » June » 23 » История на красотата: Есте Лаудер / автор на статията Оливера Арнаудова
11:25 PM
История на красотата: Есте Лаудер / автор на статията Оливера Арнаудова

Статията е публикувана и в сайта Woman.bg

част 1

http://woman.hotnews.bg/n/istoriya-na-krasotata-esti-lauder-i-chast.18581.html

част 2

http://woman.hotnews.bg/n/istoriya-na-krasotata-este-lauder-ii-chast-.18679.html

История на красотата: Есте Лаудер (I част)

Целия си живот Есте Лаудер посвещава само на едно - как да направи прекрасния пол още по-прекрасен.

В областта на красотата тя е направила не по-малко от Коко Шанел, Кристиан Диор и Ив Сен Лоран в модата.

В края на живота си Есте Лаудер с гордост споделя: ”Останах единствената, която запази семейството и бизнеса. Елизабет Арден и Хелена Рубинщайн продадоха марките си. Те си отидоха, аз оставам завинаги.”

Със смъртта й през 2004г. с нея си отива цяла една епоха. Но нейната компания, в която в момента работят около 20 000 души, има магазини в над 130 страни по света, както и огромни печалби не е застрашена от забрава. Нима може да умре изконната женска мечта за младост и красота?



Но в началото не е имала нито богатството, нито аристократичен произход или разкошния живот на кралица. Сама, преодолявайки низ от житейски и бизнес трудности, доказала, че може да сбъднеш мечтата си да твориш красота в реалността.

Есте Лаудер описва в своята автобиографична книга „Есте-историята на успеха” живота и тайните на световния си възход.

Жозефина Естер Ментцер се е родила в небогатото нюйоркско предградие Куинс на 1.07.1908г. и живяла на втория етаж над малкото магазинче на баща си.

Есте е най-малкото от осемте деца на еврейските наследствени емигранти от унгаро-чешки произход Макс и Роза Ментцер.

В детството си се смущавала от произхода и акцента на родителите си. Искала да стане истинска американка и за нея това било синоним на успеха.

От майка си наследява любовта и отношението към красотата. Харесвала да играе с многочислените й козметични кутийки с кремове и пудра, както и шишенца с ароматни вълшебства.

Есте се запознала с науката на убеждаването още в онези невръстни години, когато упорито настоявала и не обичала да й отказват да разкрасява всички у дома, включително и собствените си кукли.

Майка й доживява до дълбока старост и била с десет години по-възрастна от съпруга си. В последствие Естер считала, че разликата във възрастта е добър способ да се съхрани един брак - „Ако всички жени трябва да държат себе си в добър тонус пред по-младите си мъже, те никога няма да престанат да искат да се превъплъщават в красиви богини”.

В детството си Есте помагала отрано в магазина на баща си. Това я научило на изкуството на предприемчивостта и продажбите. Но освен това мечтаела и за славата на актрисите, цветя и галантни поклонници. Лаудер признава, че именно онези първи години в Куинс оказват влияние върху бизнес възпитанието й, а пример за подражание бил баща й.

Когато Есте станала на 6 години, в дома им дошъл да живее чичо й Джон Шотц, химик по професия с разработена своя секретна формула за козметичен крем, който променил живота й. Нарича го „вълшебник, идеал и учител” и допълва: ”Той завладя моето въображение така, както не се отдаде на никой никога след него”.

Той пък я наричал: „Моята малка блондинка”. Благодарение на заниманията с чичо си в импровизирана домашна лаборатория, Есте създала 4 формули на крем за кожа, които се произвеждат и до днес.

В началото Есте започнала с това, че снабдявала с крем всичките си съученички в общинското училище в Куинс, което посещавала до 8 клас. За рекламата на тинейджърката много важен бил образът, който й помагал да рекламира продукта – нейната собствена красота и безупречна кожа. Есте намерила ролята си в живота. Постепенно от девойка-емигрант с акцент, тя тръгнала по пътя на преобразяването в светска дама.

След завършване на училище Есте се поддава на ухажването на процъфтяващия нюйоркски търговец на модни дрехи - Джоузеф Лаутер /по-късно изменя фамилията си на Лаудер/. Така на 15 януари 1930г. тя се омъжва за него и укротява дългото си име до благозвучното Есте.

 

Експанзивният характер на Есте противоречи със спокойния и сговорчив характер на Джоузеф, но по-важното е, че той я обожава. Първото им дете се ражда през 1933г.

Есте заработва за семейството продавайки своят крем за лице. Така се появява първата й компания: „Lauter Chemists”.

Постепенно Есте се въплътила в образа на влиятелна и прекрасна дама. Единственото, което я вълнувало било да подчини всички на красотата от козметичните кутийки. За съжаление отношенията със съпругът й останали на втори план. Бракът им рухнал през 1939г.



След развода се преместила да живее с шестгодишния Леонард в Маями, Флорида. Там й се открил съвършено друг живот - свободен и неангажиращ. Ходела по балове, влюбвала се и съжалявала, че се е омъжила прекалено млада, преди да успее да опознае всички прелести на живота. Амбициозна, както винаги, създала представителство в „Roney Plaza” на Колинз авеню. Това били времена на козметичния възход в Маями бийч и Лаудер се надявала да напипа златната нишка. Водещият й принцип бил - „Имиджът, това е всичко!”.



Следващите 3 години Есте продавала в Маями средства за грижа за кожата на почиващите богаташи. Влязла в контакти с много влиятелни личности. Един ползотворен такъв бил с Арнолд Луис - президент и председател на асоциация „Международни аромати”. От него научила тънкости от занаята при изготвяне, селектиране и производство на парфюми.

Опитала се да поддържа и близки отношения с Чарлз Московиц, тогавашен изпълнителен директор на „Мetro Goldwin Mayer”, но усилията й се оказали безуспешни.

Накрая се оказало, че не може да осъществи докрай мечтите си в Маями и след четири години в безплодни усилия започнала да се уморява. В този момент се разболял и малкият Леонард, което било предпоставка да се свърже отново с бившия си съпруг. Но след срещата между тях отново се разбушували силни страсти и на 7.12.1942г. те се оженили отново. Решили заедно да се занимават с козметичен бизнес. Разбрали се Есте да отговаря за разработките на продукцията и маркетинга, като президент на компанията, а Джо да се заеме с финансите, производството и управлението. Фактически, това положило началото на империята „Estee Lauder Cosmetics”.

Първия си магазин Лаудер открила в Ню Йорк през 1944г. Наскоро родила и втория си син Роналд. След раждането бързо се върнала на работа и практически през 1946г. била основана и „Estee Lauder Inc.”



За производствените цели семейство Лаудер преустроили манхатънски ресторант във фабрика за козметичната продукция. През деня Лаудер продавала продуктите изготвени нощем.

В арсенала на компанията тогава имало два крема, подхранващо мляко, почистващо масло, червило, пудра и сенки - необходим минимум продукти с високо качество.

Мечтателната и лекомислена уж на вид млада жена никога не пренебрегвала деловата сметка и бизнес инстинкта.

Находчивостта на Есте Лаудер и позволявала не само да създава прекрасни натурални продукти, но и правилно да ги продава. Маркетинговите ходове, не по-малко от химическите формули помогнали на Есте да сътвори от малкото предприятие империя с гарантирано качество на пазара.

Не минало и без куриозни моменти. Известен бил случаят, когато един ден прислужницата на нейна богата клиентка вместо майонеза в салатата сложила крем на Есте Лаудер. Есте се разсмяла и коментирала: „Чудесно! В моите кремове има само натурални съставки! Така, че на салатата няма начин как да навреди!”. С времето куриозът се превърнал в реклама.

Освен това маркетинговите й цели били прости и ясни. Есте знаела, че жените в забързаното ежедневие имат само десет минути сутрин и вечер за поддържане. За това време те трябвало да станат млади и сияещи. От там се появила и безпогрешната концепция - „Бързо и ефективно”. А споделяйки тази максима, клиентките разтваряли охотно портфейла си.



Друг маркетингов трик бил измисленият от нея: „Разкажи на друга жена”. Тоест, рекламата от уста на уста. Есте била сигурна, че веднъж опитала продукт с марката „Еstee Lauder”, клиентката ще го заобича и сподели със своите приятелки. „Красотата е отношение. Няма никаква тайна” - казвала вдъхновената Лаудер.

Eсте продължила да изнамира начини и техники, за да продава още по-успешно своите продукти. В началото на 50-те години на м.в. на своите презентации всяка клиентка и гостенка получавала като подарък малък продуктов образец. Така и жените били благодарни, а и доверието в продуктите растяло. Освен това на всяка желаеща се предоставял рекламен грим и въобще вниманието към клиентите било на първо място. Есте се познавала с огромен брой от почитателките си. През зимата посещавала някои дори лично за партия бридж и за разговори, свързани с предлаганите продукти, грим за забавление и тестване на новите неща.

Неуморимата Есте устройвала партита и безплатни демонстрации в козметични салони, хотели, ресторанти, частни домове, в метрото, навсякъде, където имала възможност.

История на красотата: Есте Лаудер (II част)

 

Наблюдавайки клиентската психология, Есте забелязала, че жените обичали да пазаруват в големите магазини и закупували козметика измежду другите покупки. Тогава й хрумнала идеята да си сътрудничи с най-добрите вериги магазини.

„Saks Fifth Avenue ” бил първият, с който сключила договор за собствен щанд след благотворителен бал в Waldorf-Astoria, където направила блестяща своя презентация с включени подаръчни комплекти нейна козметика. За този договор тя казва: "Това беше най-важният и прекрасен момент в моят живот”.

Това събитие предопределило внедряването на Есте Лаудер в руслото на голямата национална козметична индустрия. Отдала й се възможност да се конкурира с компании като Revlon, Charles of the Ritz, Helena Rubinshtein и Elizabeth Arden.

Последвали договори с “Blooming dales” , „Neiman Marcus”, „Marshal Field”, „Bonwit Teller” и „Macy’s”. Това придало на компанията още по-висок престиж и доказвало качеството на предлаганата продукция. Един от директорите на голяма верига магазини казвал за нея: ”Тя беше тиранин, но творческа личност.”

Управляващият „Neiman Marcus” по онова време си спомня: „Когато идваше в магазина буквално помиташе продукцията на Charles of the Ritz на пода и слагаше своите неща, ако не й харесваше мястото, което бяхме избрали за нейните продукти. Ненавистта и към конкурентите нямаше равна на себе си и това е един от главните фактори за успехът й. Всички останали марки считаше за смъртни врагове.”

На щандовете с продукцията си Есте устройвала безплатно тестване на продуктите. В тази връзка казвала, че ако не можете да продадете, то проблемът не е в продуктите, а в самите вас.

Тя въвела и традицията за безплатен подарък с покупка.

През 1953г. използвала резервни фондове за новаторски рекламен подход - влагала в безплатни образци и тестери, които разпращала по пощата.

Изключително голямо внимание Есте обръщала на външния вид и обучение на своите служителки, които продавали продуктите. Не искала да губи клиенти заради непрофесионални сътруднички. Те трябвало да бъдат живата реклама на фирмата. Есте имала изисквания - „Трябва да са изящни, приветливи и привлекателни. Трябва да са уверени в себе си и предани на фирмата. Длъжни са не само да разказват подробно за продукта, но и да демонстрират неговите възможности със своя личен пример - външния си вид!”

 



Още в онази епоха Лаудер се убеждава в правилността на един от професионалните си принципи – ако можете да кажете истината на клиента, просто го направете. Затова на въпроса: „Вярно ли е, че вашите червила не могат да се изтрият?”, отговаря: „Не, ако бяха вечни, щях да се разоря. Но моите червила остават върху устните по-продължително в сравнение с всички останали.”

Първият си парфюм и масло за вана Есте представила през 1953г. - „Youth Dew”. След това последвали още по разкошните й аромати, но именно този аромат се оказал повратна точка в нейния бизнес. Продажбите тръгнали все по-нагоре и достигнали невероятни размери.



Покорила и парфюмерийния пазар, Есте Лаудер обърнала взора си към тонално покривното средство фон дьо тен. До този момент пудрите и тоналните кремове имали розов или бял цвят, а на Есте се родила простичката мисъл да им придаде натурален цвят като естествения тен на кожата.

Въвела и модата на черно-бялата реклама и то просто за да спести от средства.

През 1962г. Есте Лаудер е сред първите козметични фирми, които използват супермодели в рекламните си кампании, като сред лицата на марката са били Уилоу Бей, Паолина Порижкова, Елизабет Хърли, Кароли Мърфи и т.н.

Уилоу Бей - рекламно лице на Estee Lauder



Неизменно любезна, обаятелна и деловита тя до края останала страстна и решителна в делата си. „Никога не можете да й откажете. И в това е ключът на успеха й.” – така се изказвали за нея бизнес партньорите й.

След като покорила Америка, останало да направи същото и с Европа. Започнала внимателно да проучва навиците и предпочитанията на европейската публика.

През 60-те години Лаудер, активна както винаги, се впуснала в покоряване на международната си програма и преодолявайки немалко съпротивления, свързани с недоверието, с което европейците се отнасяли към всичко американско, открила щанд в престижния „Harrods” в Лондон.



Наложило й се да прибегне и до малки комерсиални хитрости, за да влезе и в „Galleries Lafayette” в Париж. След като не й се удало да убеди мениджъра да поръча от продуктите й, тя „уж” случайно счупила флакон на парфюма „Youth Dew” в търговската зала сред клиентите. Случващото се привлякло вниманието и интереса на заобикалящите я. Всички много харесали аромата и любопитствали откъде да го закупят. Менажерът капитолирал и сключил договор за поръчка. В биография й неслучайно пише: „Бизнесът за нея бил...просто театър.”



През 1964г. компанията пуснала на пазара и серията за мъже - „Aramis”. В интервю за моден журнал казва: „Щом жените носят мъжки костюми, защо и мъжете да не могат да използват кремове.”

След англичаните и французите, Германия също по достойнство оценила козметиката й.

След това през 1968г. Лаудер мигновено реагира на европейското движение на „зелените” като създава и представя ползващата се с необичаен успех серия “Clinique” - уникални хипоалергични продукти за грижа за кожата.

Още една удачна крачка в акцията да запознае жените с тези антиалергични продукти била идеята й да покани отдела на фирмата, занимаващ се със специализираните серии, да бъде оглавен от издателя на списание Vogue - Керол Филипс. Това се оказало великолепна идея, защото Керол бил олицетворение на красота и здраве и знаел как да се държи с различните възрастови групи, желаещи да достигнат умения и резултати в света на здравето и красотата.

Есте има и още един принос в козметичния бизнес - въвела семействеността в изграждането на компанията. През 1973г. тя предложила на сина си Леонардо да стане президент на компанията. Когато след смъртта й го помолили да охарактеризира майка си с една дума, той отвърнал: „Амбиция”. Нейният девиз бил: „Мисли глобално, действай локално!”.

Усещайки настъпващата старост, Есте не се предава утвърждавайки философията си: „Разбира се, годините играят против мен. Но на своята си страна играя аз самата и засега е неизвестно кой ще победи!”



Есте Лаудер умира през 2004г. бидейки цял живот център на своята империя за красота. Оставя фирмата на семейството си - синовете  Леонард и Роналд и техните съпруги и деца. За нея семейството и бизнесът са всичко. Това тя умело вплита и във философията на компанията казвайки: „Моите служещи са моето семейство”.

Есте Лаудер е единствената жена, включена в топ 20 на най-влиятелните бизнесмени на века, съставен от списание “Time Magazine”.

„В един перфектен свят всички ние сме оценявани по душа, но в нашата не толкова съвършена реалност хубавата жена има изключително предимство и обикновено последната дума” пише Лаудер в автобиографията си и оставя след себе си 15 златни правила за бизнес предприемачество:

1. Най-главното - изборът на място.
2. Ако сте ядосани - не го показвайте.
3. Привличайте всеки с това, което го интересува.
4. Винаги пазете имиджа си.
5. Дръжте под око конкуренцията.
6. Разделяйте и владейте.
7. Учете се да казвате - „не”.
8. Доверявайте се на вътрешния си глас.
9. Законът може да е жесток, но е закон.
10. Признавайте грешките си.
11. Записвайте си важните неща.
12. Наемайте най-добрите специалисти.
13. Преодолявайте препятствията.
14. Отдавайте дължимото доверие и уважение.
15. Обучавайте добре продаващия персонал.

В заключение не можем да не споменем нейното откровение: „Аз винаги действах интуитивно, бързо, не размишлявах за възможен неуспех и не се занимавах със самоанализи. Късно се включих в този бизнес и нямах нито време, нито място, за да чакам. Но сега оставам –завинаги!”

Views: 292 | Added by: make_over | Rating: 3.5/2
Total comments: 0
More info
Image gallery
contact
Phone: +7 495 287-42-34 Email: info@ucoz.com
CHARLES S. ANDREWS
3139 Brownton Road
Long Community, MS 38915
Location in google Maps