Home » 2015 » June » 23 » Векове история на красотата - GUERLAIN-част I / автор на статията Оливера Арнаудова
11:09 PM
Векове история на красотата - GUERLAIN-част I / автор на статията Оливера Арнаудова

Статията е публикувана и в сайта Woman.bg

част 1

http://woman.hotnews.bg/n/vekove-istoriya-na-krasotata--guerlain-chast-i-.18972.html

Векове история на красотата - GUERLAIN (част I)

 

 

Зад всяка известна марка стои легенда. Без нея тя просто няма да е интересна. Случва се за някои да се разказва с повече страст и украса, но на фона на подобни творения „La Maison Guerlain” e действително семеен бизнес с история над 180 години и над 700 аромата. Красота и чувствени душевни преживявания, вдъхновявали мъжете на великата династия на Guerlain в създаването на своите шедьоври.

Историята започва своето начало, когато през 1828г. Пиер Франсоа Паскал Герлен / Pierre François Pascal Guerlain/ основава къщата „Герлен” /”La Maison Guerlain”, отваряйки първият си аптечен магазин на улица „Риволи” в Париж. Той е млад провинциалист дошъл в града, след като получава в Англия диплом за медик-химик, където между другото е усвоил знанията и за направата на сапуни. Дали младият химик по образование, а по натура – почитател на женската красота, е подозирал, че след четвърт век увлечението по парфюмерийните композиции, ще го направи личен парфюмер на кралските фамилии в Европа. Видно е, че не му липсвала нито смелост, нито упоритост, освен това притежава и вкус към качеството, както и добра интуиция.

Отваряйки парфюмериен магазин и на партера на хотел „Морис” /”Maurice”/, Герлен демонстрира чувството си за престиж. За да може да работи на спокойствие той построява своята работилница в квартал, известен тогава с тишината и спокойствието си – „Плас де Л’Етоал” /”Place de l’Etoile”/

Париж по това време живее в ритъма на валсовете и романтизма. Виктор Юго е на върха на славата си, а драматурга и поет-романтик Алфред Де Мюсе се отправя с големи крачки към известността. През 1830 крал Луи-Филип отстъпва короната си на Шарл Х, преди той самият да бъде сменен през 1848 от Луи Наполеон Бонапарт, бъдещият Наполеон Бонапарт ІІІ. Не бихме могли да си представим по-подходяща епоха за установяването на един млад парфюмер. Париж започва постепенно да се изпълва с карети от които слизат великолепни кринолини и снажни силуети на дендита. От маркиза Де Жирарден до лорд Сеймур, най-изисканата клиентела посещава магазина на Герлен.

Пиер Франсоа Паскал, притежавайки солидни фармацевтични знания заедно с традициите от родната Пикардия опитомява магическите аромати в своята лаборатория. Той избира званието си „Оцетар-парфюмер” /"vinaigrier - parfumeur"/ - тоалетните оцети тогава са много търсени. Сапуните „Сапосети”, направени от китова мас са парфюмирани с естествените аромати на роза, жасмин, гардения.

Той отива още по-далеч в своите амбиции на парфюмер създавайки аромати, които навяват чувството на младост и с поетични имена: „Senteurs des Champs” /”Аромат от полето”/, „Esprit de Fleurs” /”Душата на цветята”/, както и поклон към Англия, където получава основните познания на изкуството си: „Букет на Кралят на Англия”, „Букет от градината на Краля” и „Кралски парфюм”.

Девизът на дейността му: „Правете добри продукти, никога не правете компромиси с качеството!”

В същия период Пиер Франсоа Паскал Герлен внася от Англия „Екстракт от рози за устни”. Успехът за този течен продукт е огромен, защото е и много устойчив, а „Пудрата от лилии”, „Пудра от ириси” и „Пудра от цветя” осигуряват алабастров тен. Това е началото на козметиката Герлен.

 

През 1830 Герлен създава продукт за грижа и избелване на кожата - „Перлено бяло”, „Колд крем от роза”, който предпазва кожата от външни влияния, „ Балсам на Ферте” за оцветяване на устните. През следващото десетилетие къщата създава все по-задълбочени грижи за кожата като крем „Шефът на султаните” - подхранващ и хидратиращ кожата, „Крем от малини” за озаряване на тена, „Успокояващ крем със сок от краставица” за хидратиране на лицето и ръцете.

През 1840 той премества своят бутик на „Рю де ла Пе”. В този период фабриката му е преместена в Коломб на по-просторно място. Благодарение на вече установената си репутация започва да създава парфюми за могъщите на времето, заедно със своите двама синове – Еме и Габриел.

Докато Коро, Курбе, Делакроа рисуват своите шедьоври, Герлен създава парфюми и все повече увеличава своите творения. Известни личности се тълпят в магазина – графинята на Кастильоне, принцеса Метерних, дукесата на Муши, Галската принцеса.

„Мляко от ириси и краставица”, „Паста от мед и бадеми” и други продукти предизвикват фурор и имат незабавен успех. Всички купуват и неговия продукт за очи, пуснат наскоро. „Ла пироме” прави революция при грима, който до момента се е ограничавал само до подчертаване на тена и устните. Това ново изобретение представлява специфична очна линия, много популярна в харемите от арабския свят. Един слух по този повод се разпространява в Париж, който гласи, че Герлен е бил посветен в тайната на този продукт от един арменски паша, запознал се и пренесъл продукта от Персия.

 

По това време Оноре Де Балзак моли Герлен да направи парфюм за една определена красива жена, едни парфюм за определена вечер, „...един безпрецедентен аромат, който да вибрира в нощта.” Той е единственият, който може да го осъществи.

Герлен парфюмира също всички издания на един моден журнал за елегантността - „Силфида”. Успехът на младия парфюмер не престава да расте. От 1840 почти всички модерни продукти за грижа за кожата принадлежат на Герлен. Неговите продукти са революционни за времето си и могат да бъдат считани като предвестници на изобретенията през ХХ век. Много бързо продукт звезда става „Крем от ягоди”, създаден за да предпазва кожата на Елизабет Австрийска, наричана галено „Сиси”.

По същото време създава и първия твърд руж в малки кутийки от парижки порцелан. Това са „Червено на кралицата”, „Червено от Дамаск”, „Картамово червено”.

Откриването на нови аромати вдъхновява Герлен. Дървесните аромати го омагьосват и той им отдава своята почит създавайки „Шипр” през 1840, първият такъв аромат. Неговият успех води до пускането на пазара на „Шиприсим” през 1854, и „Парижки шипр” от наследниците му през 1909.

През 1851 Франция увенчава Наполеон ІІІ за император. Той иска да промени Париж и натоварва с това барон Осман за префект на града и задачата да го модернизира, докато императрица Евгения (Йожени) стимулира развитието на индустрията на лукса и има особен интерес към продуктите на Герлен.

През 1853 Пиер Франсоа Паскал Герлен достига своят апотеоз създавайки грандиозния тогава одеколон с трогателно старинен аромат, несъвместим със сегашните вкусове - ”Имперски одеколон” /”Eau de Cologne Imperiale”/ за императрица Евгения, съпругата на Наполеон ІІІ. Свеж, ароматен и ободряващ, на основата на портокалови цветове, бергамот, лимон, лавандула и розмарин, според слуховете той облекчавал мигрената на височайшата особа.

По този случай създава и прочутия „пчелен” флакон обсипан с позлатени пчели-символи на империята и взаимствани от Наполеоновия герб. Това творение се превръща в емблема на името Guerlain. Тази почит към красотата на императрицата дава на Герлен престижната титла "Патентован парфюмер на Нейно Величество". От този момент името му се свързва с тайната романтика на буржоазния разкош.

Оправдавайки високото си положение, Герлен създава „Parfum Imperiale”, “Parfum de France”, “Bouquet de Imperatrice”, “Bouquet Napoleon”, “Delice du Prince”.

Скоро името му се прочува сред Европейските монархии. Валят поръчки от белгийската Кралица, от изисканата Изабела II-Испанска, от младата наследница на Австро-Унгарския престол – принцеса Сиси, дори от строгата Кралица на Великобритания Виктория. Ще бъде удостоен и от височайшето внимание на династиите Вюртенберг и Романови, за които парфюмерът създава-„Le Bouquet de Furstenberg”, “L’eau de Cologne Imperial Russe”. В частния архив на компания Герлен и до сега се пазят флаконите и рецептурите за одеколони „Imperial Russe” и “Cour Moscovite”.

Все така под влиянието на императрицата ще се даде тласък на първите модни къщи. Чарлз Уърт е първият моден дизайнер, който представя роклите си върху живи модели.

През 1857 г., Бодлер предизвиква скандал с „Цветята на Злото”, Втората империя ускорява ритъма на валса и Герлен продължава възхода си с продукти също толкова изненадващи, например с тоалетни продукти от линията: ”Eau de Miel”, “Eau de Cologne Russe”, “Parfume de France”, с които завинаги влязъл в историята на парфюмерийното изкуство.

Любовта и кралят са фаворитизирани в средата на ХІХ век. В Тюйлери, в операта диамантите ослепяват с яркостта си, кринолините шумят и голи рамене на жените се появяват под тюлът и дантелата. Рейчъл триумфира в Комеди Франсез, а Офенбах във Вариетето. Забавлението е единствената грижа на хората от този период. Герлен-баща все още е съвременник на финалния фойерверк, преди небето над Франция да се затъмни от предстоящата война, на която той няма да е свидетел.

Пиер Франсоа Паскал Герлен умира през 1864г., а синовете му Еме и Габриел продължават семейният бизнес.

След смъртта на Пиер Франсоа Паскал Герлен, неговият романтичен син Еме /Aimé Guerlain/ става създател на новите парфюми, а брат му Габриел /Gabriel Guerlen/ поема ръководството на компанията.

Девизът, който ярко характеризира отношението на Еме Герлен към работата е фразата: „Ние произвеждаме това, което умеем и продаваме това, което произвеждаме”.

Химик по образование, той бил достоен приемник на своят баща. За годините усилена работа синът на основателя на парфюмерийната къща доказал несъмненото си дарование като представил цяла серия аромати, като същевременно значително се отличавал от бащиния си стил. Младият Еме бил вдъхновен и очарован от далечни страни, в резултат на което в периода 1884-1894 се появили аромати като “United States Perfume”, “Violette d’Alger” и “Fleur d’Italie”. Останал верен и на класиката в жанра с творенията- “Rococo”, “Skine” и “Eau de Cologne dе Coq”. Повечето от творенията са в кристални флакони на Baccarat.

През 1870 г. с „Ne m’oubliez pas” („Не ме забравяйте”) Guerlain създава първото модерно червило - стик с въртящ се механизъм и презареждаща се гилза.

Така се поставя началото на модерните червила. Това революционно творение идеално подхожда на духа на времето, когато развитието на търговията и промишлеността, започнали силно под влиянието на Наполеон III, отново се възраждат.

Кулминация в работата на Еме Герлен е, когато в чест на края на XIX век, той има смела идея за парфюм с аромат, почти революционен, който да не е твърде определен, за да се каже за него дали е дамски или мъжки, изискан, да съдържа нотки на мистерия и това е "Jicky" /Жики/ , смятан през 1889 г. като първия модерен парфюм, хармонизиращ за първи път натурални и синтетични продукти.



Новаторството на Еме довело до създаването на този първи „абстрактен” аромат, в който нямало доминиращи нотки и намек за флоралност. Първите синтетични масла били използвани редом с натуралните. За първи път ароматът на парфюм съчетал в себе си значително количество акценти и оттенъци. При съставянето на парфюма били използвани концентрирани флорални масла получени принципно по нов способ. А това, че в състава имало и синтетични ароматни вещества като бергамот, ванилин и кумарин била абсолютна новост за времето си. Легендата разказва, че парфюмът „Jicky”, Еме Герлен посветил на своята голяма любов докато учил в Англия - червенокосата англичанка с буен нрав, наричана галено от него- Jicky, с която му се наложило да се раздели, тъй като родителите й не й позволили да замине с него за Франция.

Този аромат станал родоначалник на цялата съвременна парфюмерия.

Флаконът му е елегантен и изискан с минималистичен дизайн и отразява афинитет към модернистичното движение, което по онова време е в своя зародиш.

„Аз обичам този носталгичен аромат с елегантна история, защото в него няма абсолютно никаква грубост.” Така пише френската императрица Евгения по повод парфюма „Jicky”.

С това си творение Еме Герлен изпреварва времето си и изписва името си със златни букви в новата артистична история на френските парфюмеристи.

През 1894 г. фабриката в Коломб вече става тясна и е заместена от тази в Бекон Ле Брюерс.

През 1897 Герлен пуска на пазара "Ladies in all climates” – пудра за пътуване, която позволява на жените на имат блед тен дори под палещите лъчи на слънцето в колониите.

През 1904 излиза "Secret de bonne Femme" – първият хидратантен крем. Той е бил правен на ръка. Продава се до 1990 година.

В периода 1900-1906г. Еме създава едни от последните си творения - парфюмите: "Voilà pourquoi j'aimais Rosine", "Champs Elysées" и "Après l'Ondée".

Еме Герлен поставя образно казано основата на съвременните технологии за производство на парфюми. Изпреварил времето си заслугите му се изразяват в следното:

-Разлага аромата на три съставящи го-начални нотки, сърцевина и базови нотки.
-Съвместява в парфюмерията натурални и синтетични съставки.
-Създава първия унисекс аромат – Guerlain Jicky/1889г./

През 1910г. Еме Герлен умира, а компанията по наследство минава в ръцете на синовете на брат му Габриел-Жак и Пиер.

следва...

Views: 295 | Added by: make_over | Rating: 5.0/2
Total comments: 0
More info
Image gallery
contact
Phone: +7 495 287-42-34 Email: info@ucoz.com
CHARLES S. ANDREWS
3139 Brownton Road
Long Community, MS 38915
Location in google Maps