11:13 PM Епохата Жак и Пиер Герлен - "Талантът работи, геният твори " (част II) / автор на статията Оливера Арнаудова |
Статията е публикувана и в сайта Woman.bg част 2 Епохата Жак и Пиер Герлен - "Талантът работи, геният твори " (част II)
След смъртта на Еме Герлен, компанията е наследена от синовете на Габриел - Жак и Пиер. Историята сякаш се повтаря - Пиер е комерсиалното лице на бизнеса, а Жак твори аромати. За времето докато Жак и Пиер управляват компанията семейният бизнес, процъфтява и се популяризира по света.
По тяхно време модата и разкошният живот не се ограничават вече до определени избраници. Добрият вкус се налага като национален въпрос, докато младата република празнува своите двадесет и пет години. От дамска страна модата се движи около жената-цвете и жената–богиня. Закопчаният корсет, корсета с дантели, лансираните Дусе, Пакуин и Руф стават хит. Това е епоха на разцвет на бельото, на черните чорапи, виждащи се при френския кан-кан, който действа обидно на някои, но и забавлява в същото време.
Герлен правилно се е ориентирал с преместването на „Рю де ла Пе”, тъй като Плас Вандом сега е в центъра на Париж. Известните вечерят в Максим, където двата свята се смесват. Аристократи от старата школа, велики князе на индустрията и бизнеса се пресичат с автентични княгини и други, които са по-малко популярни. Всички те нямат друга цел, освен да харчат.
В Париж твори Анри дьо Тулуз Лотрек. "Голям малък човек", както го нарича Тристан Бернар, символизиращ раждащия се ХХ век, нежен и циничен, жадуващ по простора и мрака, разменящ старите условности срещу новите световъртежи. „Eau de Cologne du Coq” /”Одеколон дьо Кок”/ е парфюм на хората, които рискуват да хвърлят едно око на „Мулен Руж”. Колет пише новелите си и се осмелява да си отреже косата, Маргарита Лонг твори в областта на музиката, а Мария Кюри прави открития. Във всички области, жената се освобождава и придобива ново измерение, както парфюмът "Jicky" предвещава.
Индустриалната революция вълнува умовете и изненадващи открития се появяват на бял свят – телефонът, радиото, киното. В такива времена Пиер е начело на управлението на бизнеса, а Жак е творческото начало в Герлен.
Появяват се нови парфюми, така както и нови продукти за грижа на лицето. През 1895г. „Crème Huvé” /„Крем Хюве”/ има хидратантни свойства и коригира вредите от слънчевите лъчи, но най-иновативният продукт се явява кремът „Secret de Bonne Femme”/ „Секрет де бонн фам”/, който определено е първият продукт осигуряващ пълна хидратация. Разбиван на ръка и създаден през 1904 той се продава до 90-те години на миналия век със същия успех.
Почти по същото време Жак създава парфюма “Après l’Ondée”/ „Апре Онд”/ с мирис на мокри листа. В него откриваме стъпките на произведението „Запленен от момичета в цвят“ /”À l’ombre des jeunes filles en fleurs”/, което Марсел Пруст няма да публикува цели 12 години и което му донася наградата „Гонкур”.
През 1912 предчувствайки тежките времена, които се задават Жак Герлен създава „L ‘Heure bleue” /”Здрач”/- романтичен парфюм, който Жак описва като посветен на ”частта от денонощието, когато небето е загубило своето Слънце, но още не е открило своите звезди”.
През 1914, точно преди Първата Световна Война, той отваря нов бутик на „Шанз-Елизе” 69. Проектът е на Шарл Мюз, който е проектирал и хотел „Риц”, а декорацията е поверена на артисти от Carrare и стените имат не по-малко от 17 различни вида мрамор.
По същото време Роден и импресионистите виждат компенсациите на своята дързост. Сара Бернар, легендарна френска драматична актриса - идолът на тълпите заедно със Сесил Сорел и Джейн Хардинг, иска от Жак Герлен да направи специален аромат за нея.
Всяко година той пуска на пазара нови аромати: „Quand vient l’été”/ „Когато идва лятото”, „Vague Souvenir”/ „Малък спомен”, „Mi-Mai” „Средата на май” и т.н.
След края на войната Франция е много променена. Всеки се научава да живее с всеки. Всеки има шанс в този свят, където стените са паднали. Навлиза се в един свят на несигурност, но и на възможности. За да се забрави миналото, всеки иска да живее интензивно, лудо. Париж приема ново лице. Ток осветява пътища, автомобили като Panhard или De Dion Bouton, монополизират булеварди, смели жени откриват глезените си благодарение на Пол Поаре, изоставили своите корсети и дантела.
Много скоро Коко Шанел в Париж определя женската елегантност и повдига подгъва на полите до коляното. Дългата рокля е запазена само за вечерите. Започва откриването на рекламата, спорта, авиацията. Животът е страстен и празненства, които се правят са също така блестящи, като обшитите с пайети рокли.
В тези объркани години компания Герлен се опитва да даде на жените, които изглежда започват да губят своята загадъчност и се лишават от всичките си оръжия, ново възраждане на неочакван чар.
На мода са железниците. Симплон–Ориент Експрес и Транссибирската линия раждат нови мечти. Пучини прави своя триумф с "Тоска" и "Бохеми". Но Япония е страната, която ще се превърне в културна атракция. Ето защо не е изненада, че Жак Герлен слага име на новото си творение "Mitsouko"/”Мицуко”/ - пo името на героинята на романа „Битката”/”La Bataille”/ на приятеля му Клод Фарер. В превод от японски "Mitsouko" означава „тайна” и именно този аромат е съчетал тайнствен прекрасен букет от шипр и плодов аромат. Формулата му според Жан-Пол Герлен /внук и наследник на Жак/ е "мечтаната миризма на женска кожа".
Плодотворен и брилянтен Жак Герлен живее отшелнически в лабораторията си и създава „Jasmin”/"Жасмин"/, „Bouquet de Faune”/ "Букет от природата"/ във флакон от кристал Lalique. Тези парфюми следват едни след друг без да си приличат, като винаги имат един и същ жасминов свързващ ги аромат, който Герлен има във всичките си творения. След вдъхновена почивка на Ривиерата и цитрусовите плодове, през 1920 г. се ражда – „Eau de fleurs de Cédrat”/ "Цветна вода от Седра"/.
По това време Париж е център на света, космополитен, артистичен и с голяма творческа сила. "Париж е празник", пише Хемингуей и участниците на този забързан живот, се наричат Ага Хан, Стравински, Дали, Пикасо, Кокто, Брак, Макс Ернест, Миро и Дягилев, създателят на руският балет. Голям приятел на Жак Герлен, той композира за него парфюм, който е целият финес и чувственост – „Coque d’Or”/"Златна черупка"/, чиято бутилка е вдъхновена от възела на папионка, в тъмно синьо, от кристал на Baccarat и златно покритие.
„Шалимар” е парфюм на агресивната мекота на ръба на забраненото, първият ориенталски аромат. Името му идва от ботаническата градина на Срингар,(Sringar), която Шах Жахан създава в памет на неговата съпруга Мумтаз Махал и спомена по техните страстни срещи в цъфналите градини Шалимар-в превод от санскритски, което означава:”храм на любовта”.
Универсално безспорен и неоспорим парфюмерист Герлен вече има сто годишна история на съществуване. От 1926 г. дъщерни дружества са били създадени като в Берлин, така и в Ню Йорк през 1927 година.
Светът кипи. Далечни страни като Япония и Китай, където са открити художествените богатства по време на последната изложба на декоративни изкуства, подхранва желанието да отиде и да се видят тези чудеса на място. Герлен отговаря на това искане и се появява аромата “Liu”/"Лиу", вдъхновен от героинята на операта на Пучини – „Турандот”, с флакон във формата на китайска кутия чай, направен от кристал Baccarat.
Популяризира се автомобила. Рено и Ситроен дават възможност за пътуване и „Рали Монте Карло” е показателен за техническия напредък на света. Но самолетът обещава най-големите пътешествия. Само прелитането над океаните и високите планини са все още проблемни, но героичните пилоти, сред които Мермос, ще се стремят да превъзмогнат този проблем.
Жените от 1930г. не излизат нито без шапка, нито без грим. Ако очите са все още дискретни, чувствеността се вижда по устните, които са внимателно изрисувани. Слънцето на Холивуд хвърля лъчите си върху цяла плеада от знаменитости. Тогава през 1936г. Жак лансира “Vega”/"Вега"/, парфюм с името на най-ярката звезда. При гримът лозунг е: „Червено!”. Новостите на Герлен са на основата на този цвят, червилото „Rouge Automatique”/ „Автоматично червено” се отваря лесно с една ръка или пък „Nouveau Rouge”/ "Ново червено", което е течно и позволява красива игра и блясък на тоновете.
Прилага се ефективността на лосиони и спрейове, кремове срещу слънчевите лъчи и преди всичко новите маски за лице, които притежават мощен клетъчно-регенериращ ефект. Всички клиентки искат отново известния мазен руж – „Guerlain’s Scarlet”/ „Герленовата Скарлет”, който е с огромен успех и от другата страна на Атлантика, както и линията соларни продукти, която въпреки десет годишното си съществуване остава пионер, благодарение на доказаната си ефективност - „Huile pour brunir”/"Масло против слънце", „Huile contre le Soleil”/"Масло за загар" и невероятният „Crème de jour contre le Soleil et les Taches de Rousseur’/ "Дневен крем срещу слънце и лунички”.
Небето над Европа отново се смрачава. Компанията Герлен също е свидетел и преживява и Втората Световна война. Когато последните куршуми изсвистяват над покривите на Париж, когато Шанз-Елизе е бил в руини, Пол Валери пише: "Ние знаем, че сме смъртни и тогава се научаваме да се усмихваме и отново да вярваме в мира”. Тогава в бутика на Герлен на Шанз-Елизе, американските войници се редят на опашка. Те вземат със себе си част от Париж в Мичиган или Илинойс. Заводът в Бесон-ле-Брюер, който претърпял два бомбени атентата е изоставен и новата много по-голяма индустриална зона, се установява в Курбевоа, все така близо до Париж.
Герлен събира заедно производството на парфюми, грижа за кожата, грима и опаковането им. В един тесен офис-лаборатория, Жан-Пол Герлен, внукът прави своите първи цветни гами за грим, редом с дядо си Жак. Изчаквайки официалното си откриване, заводът в Курбевоа е под ръководството на Жак Герлен и синът му Марсел.
Жан-Пол Герлен
Това следвоенно време е свидетел на развитието на технологиите във всички области: самолети, влакове и коли се състезават за бързина и удобство, радиото и телевизията споделят живота по света, философите анализират отново въпроса, поставян вече през 1602 г.: "Да бъдеш или да не бъдеш?". В кафенето „Дьо маго” Жан-Пол Сартр и Симон дьо Бовоар пишат и определят екзистенциализма, докато Малро и Камю следват паралелни пътища. В това изобилие от идеи Жак Герлен създава "Dawamesk"/”Дамаск”, един парфюм, озаряващ като песните на Греко или Превер и в кристален арт флакон на Baccarat.
New Look, Dior
Две години по-късно, това творение на практичността ще бъде допълнено от неизтриваемото червило "Rouge G де Guerlain", което ще има световен успех. И младият Жан-Пол, току-що излязъл от младежките си години е с престижната, но рискована роля - дизайнер. Той е сега е властелинът на къщата Герлен!
Внук и дядо - Герлен |
|
Total comments: 0 | |