Home » 2015 » June » 23 » LANCÔME – френска история за чувственост и красота / автор на статията Оливера Арнаудова
11:20 PM
LANCÔME – френска история за чувственост и красота / автор на статията Оливера Арнаудова

Статията е публикувана и в сайта Woman.bg

част 1

http://woman.hotnews.bg/n/lancme--frenska-istoriya-za-chuvstvenost-i-krasota-i-chast.18805.html

част 2

http://woman.hotnews.bg/n/lancme--frenska-istoriya-za-chuvstvenost-i-krasota-ii-chast-.18841.html

LANCÔME – френска история за чувственост и красота (I част)

 

Арман Петижан, създателят на компанията Lancôme, през живота си обичал четири неща - Франция, жените, разкоша и розите. През 1935 като парфюмерист и козметик, той осъществява мечтата си лансирайки своя марка.

Бутикът отваря врати на улица „Фобург Сейнт-Оноре” № 29, а скоро това става и адресът на института за красота Lancôme.

„Защо създадох Lancôme?" - ще обясни един ден Арман Петижан - "Защото имах възможността да установя, че французите все по-малко означават нещо в областта на модата и на продуктите за красота. Две американски къщи бяха взели контрола не само на американския, но и на световния пазар. Мислех си, че би трябвало поне една френска марка да се нареди до американските.”

Арман Петижан се ражда през 1884г. в тихата френска провинция Сен Лу сюр Лемуз. В младостта си заедно с брат си се занимавал с търговия на стоки от Европа към Южна Америка. До Първата Световна война братята Петижан превозвали всичко - от скъпи вина до платове и машини. Изнасяли и парфюмерия, но Арман тогава все още не знаел, че тя ще стане голямата му страст.

 

 

Сен Лу сюр Лемуз

 


Със започването на Първата световна война Арман Петижан бил призован в армията. Началството му, узнавайки за богатия му професионален опит и знанията на чужди езици, го изпраща в Южна Америка за осъществяване на важни държавни мисии. Петижан трябвало да убеди южноамериканските страни да станат съюзник на Франция във войната. През 1917г. военнизираният Петижан съпровожда посланиците на Чили и Бразилия по време на визитите им във Франция. Удало му се така да ги очарова с историята на Франция, че действително ги привлякъл за съюзници.

 

След края на войната за награда на Петижан било предложено да избира между два поста: посланик на Франция в Бразилия или Министър на пропагандата. Но той чувствал че политиката не е неговото призвание и съдба и се отказал от тези толкова привлекателни предложения.

 

 

Арман Пиаже

 

Скоро след това започнал да работи в козметичната фирма Coty, където легендарният Франсоа Коти, наричан „Наполеон в парфюмерията”, станал негов учител. Той научил Петижан на две много важни неща в света на парфюмерията.

 

Коти казвал: „Дайте на жените най-добрата композиция на аромати. Представете ароматите във флакони с простичко изпълнение, но с безупречен вкус, поставете разумна цена и ще има бизнес, който светът не е виждал преди”.

 

Второто било: "Парфюмът трябва да възбужда не само обонянието, но и очите”.

 

 

Франсоа Коти със съпругата си

 

Петижан все пак не бил съгласен с философията на Коти за общодостъпност на парфюмите и мечтаел да съхрани шика и престижността на парфюмерийното производство. Това била съществена част от разногласието, което имал по време на работата си с Коти.

 

Ще мине много време и Арман Петижан ще се върне и припомни тези тайни на успеха, но за момента работел и се изкачвал по стълбицата на кариерата, докато стигнал до Директор на цялата империя Coty. Изкачил се на върха, Арман решил да осъществи старата си мечта, а именно да върне на френските парфюми старата им слава, които те отстъпват на американските фирми през 20-те и 30-те години на миналия век.

 

След смъртта на Франсоа Коти, Петижан напуснал поста си. Искал да твори и да създаде нещо свое и неповторимо.

Петижан имал изключителна интуиция. И това му помогнало не само в парфюмерията, но и в бизнеса.

Открил собствената си компания LANCÔME през февруари 1935г., когато бил на 50г. и в своя състав включвал плеада от неоспорими специалисти – към него се присъединили братята д’ Орнан /единият от които в последствие създава марката Sisley/, химикът Пиер Велон и художникът Жорж Делом, бивш арт-директор на Coty.

Петижан искал да назове компанията си с престижно и запомнящо се име, носещо дълбок смисъл, леко за произнасяне и обезателно асоцииращо се с Франция. В това наименования искал да се чува старинна музика и от него да навява разкош от минали столетия. Негов приятел, Гийом д’Орнано, му предложил идея за названието. Името LANCÔME идва от видоизмененото произношение на замък от поречието на Лоара, носещ името „Le Cheteau de Lancosme”.

 

 

Le Cheteau de Lancosme

 

Арман счел предложението за идеално въплъщение на френската достолепност и величие, символ на престижа и хармонията. Тъй като "s" не се чете, Арман решава да прибави едно ударение на буквата „Ô”. Любовта към френската елегантност и възхищение от красотата въплътени в името на марката станали нейна основна философия.

Петижан си спомнил уроците на Коти. Затова неслучайно за създаването на необичайни опаковки отговарял художникът Жорж Делом,  с който преди това заедно работили при Коти. Именно Делом станал арт-директор на новата фирма и в течение на 30г. създавал оригинални флакони за продукцията на LANCÔME. За етикети на марката се избирали най-скъпите и уникални инкрустирани кутийки и кристални флакони на ювелира Рене Лалик.

 

 

Рене Лалик, ювелир

 



В историята завинаги остават одеколон Cashet Bleu /1935г./, чиито флакон представлявал амфора, парфюмът „Marakesh”/1947г./, както и Маgie, появил се през 1950г. Затова те и до сега са истински находки за колекционерите, а цената им по аукционите достигат невероятни величини.

 

 

Cashet Bleu

 

 

Marrakech

 

 

Magie

 



През 1952г. LANCÔME пуснал един от най-добрите си аромати – Tresor. Неговата презентация била съпроводена с грандиозен балетен спектакъл в двореца Шайо. Петижан заключил аромата на този парфюм в изящен флакон ръчна изработка с форма на диамант. Именно парфюмите Magie и Tresor доказали и разнесли славата на Петижан като велик парфюмерист.

 

 

Tresor

 



Първите пет аромата на LANCÔME – Tropiques, Tenders Nuits, Kypre, Bocages и Conquête, били представени на Международното изложение през 1935г. в Брюксел заедно с двата одеколона Cashet Bleu и Etiquette Noire, червила и пудра за лице и всичко това се случило още през първия месец от съществуването на фирмата.

 

 

 

 

Кутийка на пудра за лице

 

Разкошните позлатени флакони предизвикали възхищение сред хилядите посетители и завоювали безспорни награди. Увити с кристални цветя и херувими те изглеждали много привлекателно на фона на минималистичните, дори аскетични шишенца, характерни за онова време. Жорж Делом пояснява: „През 30-те шикът се считаше в отсъствието на детайли. Голите стени, лица без грим, флаконите за парфюмите бяха плоски и правоъгълни. Ние искахме да направим всичко наобратно.”

 

Заводът на компанията бил построен в местността Курбевуа, а бутикът бил с адрес в Париж на улица „Фобург Сент-Оноре” 29.

 

Арман Петижан пред витрината на бутика си

LANCÔME – френска история за чувственост и красота (II част)

 

През февруари 1942г. Петижан се решил на смела стъпка и открил школата на LANCÔME - Еcole. Идеята на Петижан била да възпитава „посланици на красотата” - поддържани, ефектни и елегантни жени, които да разказват и предлагат продукцията на LANCÔME.

Щателно подбраните девойки изучавали анатомия и психология, рисували, моделирали и се обучавали на изкуството на грима и козметиката. Посвещавали се в тайните на изготвянето на аромати, както и на успешното продаване на продуктите. След девет месеца обучение били готови да покоряват нови градове и страни по света. Повечето от часовете провеждал самият Петижан. Той казвал: „Добре можеш да продаваш това, което добре познаваш”.


Петижан сам пишел рекламните си текстове, лично пътувал по всевъзможни изложби да презентира компанията си. Успехът го съпътствал навсякъде. Скоро продукцията на LANCÔME била представена на почти всички европейски страни, а така също и в САЩ. През 1960г. марката била разпространена в почти 100 страни по света.

Името на розата

Съвременният символ на Lancôme – роза на тънко стебълце, е известно на всички. Но как се е появил този простичък и многозначителен символ?

Розата на Lancôme еволюирала и се изменяла заедно със самата компания. Отначало била част от герба на компанията, после се обособила самостоятелно. Няколко пъти е сменяла цвета и формата си, докато накрая се превърнала в онзи нежен и изящен цвят, украсяващ висококачествената продукция на знаменитата марка.

Гербът на Lancôme дълго време представлявал хармонично съчетание на три елемента: гордият цвят на лотоса, символизиращ божественото начало, висшата източна мъдрост и грижата за кожата, малък ангел с розови бузки, творение на Рубенс, олицетворяващ декоративната козметика и розата, асоциираща парфюмерията.

Друг символ на компанията била главата на богинята на любовта - Венера. С течение на времето било решено само розата да се остави като символ на компания.



Петижан обожавал рози. В имението си във Ville d’Avray имал розова градина - неговата гордост и радост в миговете за отдих. Арман считал, че розата символизира красотата и разкоша. В случая той избрал старинна роза, вдъхновена от акварелните произведения на художника Редут.

По-късно от розата останали само контурите й. Така тя повече приличала на подпис и емблема, украсяваща продукцията на Lancôme.

Специалистът по цветарство Мосю Делбар решил да създаде роза, приличаща на емблемата на компанията. Първата роза от сорта Lancôme се появила през 1973г.

Компанията продължавала да се развива. Арман Петижан казвал: „Парфюмите - това е престиж, най-съкровеното ни цвете, но средствата за грижа за външността са нашият насъщен хляб.”

През 1936г. Арман Петижан с помощта на химика Пиер Велон и професор Медински /автор на метода за стабилизация на натуралните екстракции/ пуска на пазара нощния крем Nutrix, който налага марката като луксозна козметика. Nutrix е с логото - „Сигурност за вечна красота”, чиято формула остава непроменена и до днес.

С времето този крем става култов продукт за хиляди жени и пет години по-късно е обявен за крем–чудо, възстановяващ пораженията от неблагоприятни климатични условия.

Той е препоръчван от Британското министерство на отбраната, като „единственият крем, устояващ на атомни атаки” (1950), а през 1966г. е дерматологично тестван срещу слънчеви изгаряния, възпаления, ухапвания от насекоми и напукана кожа, като в края на краищата е обявен за „семеен крем, който се предава от поколение на поколение”.



През Втората световна война поради липса на материали за опаковки Арман Петижан отказва да работи със заместителни такива с цел да запази качеството на своите продукти, дори с цената на това да продава по-малко. В резултат – тълпи от верни почитателки се редят на опашка пред магазините на Lancôme с празни бурканчета на Nutrix в ръка.

Новаторски елемент в продукцията на компанията е линията Oceane, създадена на основата на морски водорасли и вода.



Следващото направление по което работи фирмата е да излезе на пазара с продукти за декоративна козметика.

„Жената трябва да има блестящи устни. Устни на дете” отбелязва Арман Петижан и в отговор на това пуска на пазара овлажняващото червило „Rose de France”, съхраняващо мекотата на устните. Червилото е създадено на основата на натурално българско розово масло и вече десетилетия триумфира в контраст с модерните сухи и дълготрайни червила.

Следват 18 оттенъка пудра с аромата на Conquête. Кутийките са елегантни бужута сами по себе си - богато украсени. За тази си продукция Арман използвал истинско позлатяване и скъпоценни камъни.



Арман Петижан категорично отказва да поставя своите червила в еднократни опаковки (това е чисто ново изобретение за времето си).
„Никога една уважаваща себе си жена не би сложила подобен ужас в чантата си!” – казва той.

В началото на петдесетте години поради нарастващото производство и броят на работещите във фирмата, се налага разширяване на тогавашните помещения. В Шевил-Лару, близо до Орли, се построяват нови помещения насред гигантски розови полета. Първата копка е направена през 1957, но чак през 1962 се отваря „Малкият Версай на Парфюмерията”.



През 1959 Lancôme получава златен медал от изложението в Брюксел. Появата на малък опалов флакон във формата на луна е като поздрав за първия спътник. Той е в ограничена серия до стотина екземпляра.

Арман Петижан е наясно, че истинското признание идва от Съединените Щати. От 1953, освен парфюмите магазините ”Сакс” започват да предлагат и продуктите за грижа за кожата в Ню Йорк и още двадесетина други места, но без истинска маркетингова стратегия или реклама. Провалът е съвсем естествен и американските загуби анулират печалбите в Европа. Арман Петижан през 1961, тогава на 67 години, отстъпва ръководството на компанията на своя син – Арман Марсел. След опит за реорганизация и модернизация на фирмата той все пак отстъпва и я продава на L'Oréal (1964).

Маркетинговата политика на L'Oréal веднага включва марката в отдела си за луксозни стоки. Прави подмладяване на имиджа - розата остава единствена емблема на марката, реорганизират се новите гами продукти. Традиционното виждане на Lancôme – парфюм, грижа за кожата, грим е запазено с пускането на пазара на аромата Climat /1967г./, а след две години и на „Eau de Lancôme”- последният аромат, на който основателят на компанията Арман Петижан е свидетел преживе.

Подкрепени с мащабни инвестиции и реклами се реализират и фон дьо тен Maquima (1966), както и крем Bienfait du matin (1969).

70-те са години на утвърждаване на мястото на Lancôme на европейските пазари, след това и на световните, благодарение на новите кремове Hydrix през 1972, Progrès през 1977 и парфюма Magie Noire през 1978 .

През 1980 марката стъпва на американския пазар. След Съединените щати, Азия е целта за покоряване, опирайки се на новите открития като крем Niosôme, който се явява пионер в областта на превенция на стареенето на кожата, лансиран през 1986.

Ако сега Lancôme отделя огромно внимание на рекламата, това не винаги е било така. Всъщност Арман Петижан винаги е отказвал всякаква форма на реклама, тя се е ограничавала до няколко публикации в престижни и елитарни списания за изкуство.

Lancôme – марката най-близо до жените

В продължение на години две жени олицетворяват марката Lancôme – Карол Алт в Европа и Нанси Дютейл в САЩ, до влюбването от пръв поглед в Изабела Роселини.



Все още малко известната актриса е рекламно лице на крема Forte Vital – нощен лифтинг. Тя представя Lancôme за пръв път и остава рекламно лице за всички продукти на марката. Тази симбиоза е толкова невероятна, спонтанна и очевидна – идеална хармония, която се обяснява с красотата и обаянието на Изабела.

Изабела Роселини е лице на марката от 1983 до 1995 и е първата актриса представяща парфюма „Трезор” ("Trésor" )в рекламен филм на режисьора Петер Линдберг.

Музите на Lancôme

Докато Арман Петижан отказва всякаква форма на реклама, днес Lancôme олицетворява френската елегантност благодарение на своите музи.

През 2011 британската актриса Ема Уотсън е най-младата посланичка на модна къща Lancôme за новия парфюм Trésor Midnight Rose. Тя, заедно с Инес Сестре, Кристина Реали, Пенелопе Круз, Кейт Уинслет, Ан Хатауей, Ума Търман, Жулиет Бинош и Джулия Робъртс е една от музите на Lancôme.



" Жените имат своята индивидуалност, съчетала много лица и водят различни начини на живот в един и същи ден. Марката всъщност се обръща към всички жени по света и към всяка жена по отделно в нейното разнообразие. Затова за Lancôme всички жени споделят едно и също мнение за живота: очарование, съблазнителност, нежност и увереност в себе си, т.е. това, което всички наричаме: „френски чар”."

Views: 246 | Added by: make_over | Rating: 5.0/1
Total comments: 0
More info
Image gallery
contact
Phone: +7 495 287-42-34 Email: info@ucoz.com
CHARLES S. ANDREWS
3139 Brownton Road
Long Community, MS 38915
Location in google Maps